Benzinăriile care își asumă aplicarea reducerii prețului cu 50 de bani pe litru să poată compensa cei 25 de bani pe litru, impactul suportat de stat, din sumele pe care le datorează la buget, cum ar fi, de exemplu, TVA, prevede proiectul pregătit de autorități.
Impactul bugetar al măsurii, potrivit informațiilor Profit.ro, este de circa 200 de milioane de lei pe lună, partea statului. În urma discuțiilor pe care autoritățile le-au avut cu marile lanțuri de benzinării, există așteptări ca acestea să intre în mecanismul de compensare.
”Jumătate din această reducere va fi decontată de stat, printr-un mecanism care va fi stabilit între distribuitori și ministerele de resort”, a spus Ciucă.
Mădălina Chițac, reporter Observator: În teorie, ar trebui ca de la 1 iulie, să găsim în staţiile de alimentare preţuri mai mici la carburanţi. În practică, însă, este foarte posibil ca acest lucru să nu se întâmple. Şi asta din cauză că benzinarii nu pot fi obligaţi să ofere compensaţii şoferilor. Am putea cumpăra benzină şi motorină mai ieftine numai dacă firmele vor accepta să dea o compensaţie de 25 de bani pentru fiecare litru de carburant.
Caz în care şi statul ar pune 25 de bani, în aşa fel încât reducerea să ajungă la 50 de bani.
Adrian Măniuţiu, analist economic: Ordonanţa, aşa cum au ieşit discuţiile, nu poate fi aplicată doar de către stat. Statul vine cu această diferenţă, până în limita a 25 de bani, dacă această reducere va fi aplicată de benzinării. Cu alte cuvinte, nu va exista o reducere de doar 25 de bani.
Gabriel Biriş, consultant fiscal: Întrebarea e dacă şi pot să dea o astfel de reducere companiile. Dacă va fi doar la pompă, eu sunt convins că astăzi nicio staţie nu are marjă 25 de bani. Unii vor aplica, cei care au de unde să finanţeze o perioadă mai scurtă. Şi asta înseamnă că se creează o distorsiune concurenţială uriaşă.